Thema
Vandaag de dag spreken we vaak van de diensteneconomie, maar voelen we die ook echt? En hoe passen we service design toe in een overheidscontext?
In deze talk bekijken we hoe een user journey kan helpen bij het denken vanuit het perspectief van de gebruiker. Daarnaast licht Ivo Dewit toe hoe hij deze technieken gebruikt in workshops met verschillende diensten voor de Universiteit Antwerpen (Cultuur, Catering, Sociale dienst, Sport en Huisvesting). Dit duidt het belang van service design in publieke diensten: van de ontvangst van nieuwe gebruikers, naar de front- en backstage van de dienstverlening zelf, tot langdurige opvolging en relaties opbouwen met je gebruikers.
Producten en diensten worden als heuse ecosystemen samen ontworpen, een win-win voor zowel de organisatie als de eindgebruiker. Na deze talk is het duidelijk wat de meerwaarde is van service design in jouw organisatie.
Spreker
Ivo Dewit, doctor in Productontwikkeling aan de Universiteit van Antwerpen, werkte een toolbox uit om product-service-systemen te ontwerpen. Daarnaast is Ivo ook een van de oprichters van het Belgische hoofdstuk van het internationale Service Design Netwerk.
Programma
12:00 Inleiding
12:15 Lunchtalk door Ivo Dewit
12:45 Vraag- en antwoordsessie
Over de lunchtalks
Lunchtalks zijn infosessies voor alle medewerkers die bouwen aan de publieke diensten van morgen. De organisatie ervan is in handen van het Digital Transformation Office van BOSA.
Een lunchtalk geeft je:
- de mogelijkheid om te netwerken en ervaringen uit te wisselen met collega’s van andere instanties;
- concrete voorbeelden bij de technieken uit het playbook;
- de kans om vragen te stellen aan experten.