Gebruikersonderzoeken zijn een evidente stap voor of tijdens het ontwerpproces van een product of dienst. Het is een goede manier om te ontdekken wat de gebruikers verwachten van het product of de dienst, en om ervoor te zorgen dat het product of de dienst ook voldoet aan de noden van de zwakkere gebruikers. Maar hoe pak je dit het beste aan?
Iason Foscolos, change manager bij FOD BOSA, begint de lunchtalk met een inleiding over het belang van gebruikersonderzoek en de best practices. Hij legt uit waarom dit type onderzoek belangrijk is voor het continu verbeteren en optimaliseren van producten of diensten. Ook vertelt hij hoe je eraan begint, welke tools je kunt gebruiken en op welk moment in het proces je dit type onderzoek het best uitvoert. Tot slot haalt hij ook aan wie je kan bevragen om de noden van de gebruikers van je product of dienst te achterhalen.
Fabienne Bayard, voorzitster van het College van de hoven en rechtbanken sinds 2019, vertelt in het tweede deel van de lunchtalk meer over het project JUSTNEW dat het College heeft uitgevoerd in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting. Dit project richt zich op de transformatie naar een digitale justitie waarbij ook rekening wordt gehouden met de zwakkere digitale gebruikers. Tijdens het onderzoek, dat er kwam naar aanleiding van het nieuwe informaticaplatform NEW, heeft het College een eigen gebruikersonderzoek gevoerd, zodat ze de behoeften van de toekomstige gebruikers ervan in kaart konden brengen.
Over onze lunchtalks
Tijdens een lunchtalk laten we een spreker aan het woord om op een begrijpbare manier een actueel digitaal thema aan te snijden. Door de toegevoegde waarde van gebruiksgericht ontwerp en design thinking te tonen, ervaringen en best practices te delen, hopen we mensen binnen de overheidsdiensten erover te enthousiasmeren.
Heb je deze lunchtalk gemist en ben je benieuwd om te ontdekken hoe je een gebruikersonderzoek kan uitvoeren, ook voor jouw diensten of producten? Bekijk dan hier de opname!
Heb je een onderwerp of een spreker in gedachten voor een volgende lunchtalk? Of wil je graag zelf een inspirerend verhaal delen met je collega’s? Laat het ons zeker weten!
Iedere burgerlijke procedure zou volledig elektronisch mogelijk moeten zijn om de prestaties van de dienstverlening te verbeteren en om een betere toegankelijkheid aan te bieden aan alle burgers.