Cases

Service design in de praktijk — lessen geleerd van mypension.be

Lunchtalk

Tijdens de vijfde lunchtalk op 10 december namen we een kijkje achter de schermen van mypension.be. Giselda Curvers, productmanager van mypension.be, werkt sinds 2010 mee aan de ontwikkeling van de applicatie. Ze onthulde de belangrijkste conclusies van het team in zijn zoektocht naar de beste manier om burgers inzicht laten krijgen in hun pensioen.

Hoe kwam mypension.be tot stand? Welke aanpassingen werden doorheen de jaren noodzakelijk? Op die vragen gaf Giselda Curvers, productmanager van mypension.be, ons een antwoord. In 2010 was de eerste versie een feit. Toen stapte de Rijksdienst voor Pensioenen over van papieren naar online dossiers. Die overstap vergemakkelijkte de opstart van een toepassing gericht op de burger. Iedereen rechtstreeks inzage geven in het complexe dossier, zou echter geen slimme aanpak zijn. Daarom streefde de Federale Pensioendienst (FPD) al bij de eerste mypension.be naar een user-centric design:de burger toegang geven tot informatie én de nodige aanpassingen doen, zodat alles voor iedereen duidelijk is.

Hoewel het basisontwerp uit 2010 al sterk op de gebruiker gericht was, viel er ook de afgelopen tien jaar nog heel wat te leren. Giselda ging tijdens de lunchtalk dieper in op drie inzichten die ze opdeed: het belang van een duidelijke visie, van een gestroomlijnde backend en van een betrokken team.

User-centric design en een gestroomlijnde visie gaan hand in hand. De visie op dienstverlening, op het product zelf én op de kwaliteit ervan moeten op punt staan. Belangrijk is stil te staan bij welke meerwaarde je de burger wilt bieden, en met welk concreet product. Op het gebied van backend is het dan weer aangeraden om processen zoveel mogelijk te stroomlijnen en van datakwaliteit een prioriteit te maken. Ten slotte staat achter mypension.be een gemotiveerd team, met een goede verstandhouding tussen de verschillende partijen. De teamleden zijn vaak de directe link naar de burger. Ze vormen een belangrijke schakel om de burger steeds centraal te blijven stellen. Het geoliede team achter mypension.be levert dus de perfecte ambassadeurs voor een succesvol user-centric verhaal!

Over onze lunchtalks

Tijdens een lunchtalk laten we een spreker aan het woord om op een begrijpbare manier een actueel digitaal thema aan te snijden. Door de toegevoegde waarde van gebruiksgericht ontwerp en design thinking te tonen, ervaringen en best practices te delen, hopen we mensen binnen de overheidsdiensten erover te enthousiasmeren.

Heb je deze lunchtalk gemist en ben je benieuwd om te ontdekken wat de meerwaarde is van service design, ook voor jouw organisatie? Bekijk dan hier de opname!

Heb je een onderwerp of een spreker in gedachten voor een volgende lunchtalk? Of wil je graag zelf een inspirerend verhaal delen met je collega’s? Laat het ons zeker weten! 

User-centric design is iets intuïtiefs en bereik je door naar de burger te kijken, je in z’n plaats te stellen en te denken: “Ik wil iets goeds maken".
Giselda Curvers
Productmanager van mypension.be

Participant(s)

Giselda Curvers
mypension.be

Publicatiedatum

Deze pagina delen