Cases

Studenten bouwen mee aan de toekomst van onze Belgische overheid tijdens de Open Summer of Code

Wat is de Open Summer of Code?

De Open Summer of Code, kortweg OSOC, is een jaarlijks zomerprogramma dat Belgische studenten de kans geeft om vier weken lang intensief te werken aan innovatieve digitale tools. De studenten mogen meeschrijven aan de code voor applicaties met een potentieel grote impact op de werking van organisaties — en zelfs op het leven van alledag.

In de zomer van 2022 zette de Federale Overheidsdienst BOSA mee haar schouders onder OSOC voor de uitwerking van vier applicaties. Zo konden de studenten – onder begeleiding van experts van BOSA en andere partners (o.a. Digitaal Vlaanderen, NCCN, ...) – een eerste praktijkervaring opdoen met innovatieve digitaliserings- en inclusieprojecten van de overheid.

De uitdaging voor de studenten? Probleemoplossend samenwerken door als team dingen uit te proberen, waarbij ze tegelijk de ruimte kregen om te falen. Door dagelijks te brainstormen over de meest complexe problemen kwamen er op een maand tijd heel wat vernieuwende ideeën uit de bus.

Vier projecten: een enorme impact

Vier van de ambitieuze ideeën kwamen tijdens OSOC 2022 van BOSA, waarbij elk idee stond voor een specifiek onderdeel van de BOSA-strategie. 

  1. Voice Assistant Confidentiality: offline voice-assistentie (een medium dat we nooit eerder gebruikten) die het mogelijk maakt om grensoverschrijdend gedrag veilig en anoniem te melden.
  2. Inspector Widget: een toepassing waarmee inspecteurs van de FOD Economie websites snel kunnen controleren op eerlijke afprijzing, zodat burgers voortaan veilig online kunnen winkelen.
  3. Government Procedure Builder: een app die alle overheidsflows (zoals de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart) omzet naar een gestroomlijnd en gebruiksvriendelijk platform, zowel voor burgers als overheidsmedewerkers.
  4. Making Accessibility Accessible: een app die de rolstoelvriendelijkheid van openbare gebouwen en diensten in beeld brengt op OpenStreetMap Belgium – een project dat ons uitdaagt op vlak van inclusie.

Elk idee focust op één of meerdere doelstellingen van BOSA en biedt een verfrissende kijk op een gekend probleem, wat dan weer uitnodigt om het probleem doelgerichter aan te pakken. Het was mooi om te zien hoezeer de BOSA-medewerkers vanuit hun eigen achtergrond of dienst betrokken waren bij de uitwerking van de ideeën tot volwaardige projecten.

Voor de studenten was het dan weer boeiend om een concreet beeld te krijgen van het soort problemen dat de overheid wil oplossen. Ze merkten aan den lijve hoe zelfs een klein project uitzonderlijke resultaten kan hebben en het leven van burgers enorm kan verbeteren.

Ik had geen idee dat voor de overheid werken zo uitdagend is en tegelijk zoveel voldoening geeft. We hebben allemaal veel geleerd, maar ook veel plezier gemaakt.
Joanna, 21

De naam zegt het al: de projecten van het OSOC-programma zijn openbaar en de code is dus voor iedereen toegankelijk. Ook het beslissingsproces van de teams kan je per project bekijken op de Github-pagina's (de links vind je hieronder per onderdeel terug).

De BOSA-statistieken voor OSOC

  • 4

    teams

  • 17

    studenten

  • 6

    coaches

  • 187

    Red Bulls

‘Hey BOSA!’: de offline voice-assistent die je kan vertrouwen

Bij het woord ‘voice-assistent’ denk je misschien spontaan: ‘Hey Siri!’ Siri is misschien de bekendste, maar is ze ook te vertrouwen? Om te beginnen: dergelijke apps hebben een internetverbinding nodig om te werken, wat wil zeggen dat vertrouwelijke informatie blootgesteld wordt aan de gevaren van het web. De apps trekken zich weinig aan van de privacy van hun gebruikers en spelen de gegevens eenvoudig door.

Een team van vier studenten werkte daarom op het project VAC, oftewel Voice Assistant Confidentiality. Een experiment waarmee we wilden testen of voice-assistentie ook veilig kan door lokaal te draaien zonder internetverbinding. De offline voice-assistent wilden we vervolgens inzetten om mensen te helpen die te maken krijgen met seksueel geweld en intimidatie, zodat zij er anoniem over kunnen getuigen. Op die manier willen we de drempel voor getuigenissen voor iedereen verlagen. 

Bekijk de pitch van het team en ontdek meer over het project op de GitHub-pagina.

Hoe gaat het verder?

Nu offline voice-assistentie als veiliger alternatief bestaat, gaat BOSA het project verder uitrollen voor andere cases. Zo willen we ReSpeaker ontwikkelen (een speciale microfoon om te werken op een Raspberry pi) en een offline Rasa (Natural Language Understanding) opzetten.

Tekst op de afbeelding: With this project, we aim to deliver offline voice assistant and research use cases with a focus on sexual harassment

Inspector Widget: de tool die eerlijke online solden verzekert

‘Deze deal mag je écht niet missen.’ Hoe vaak kom je zo’n advertentie online niet tegen? Maar wordt zo’n deal meestal niet beter voorgesteld dan hij in werkelijkheid is?

Het is een probleem dat regelmatig voorkomt tijdens koopjesmaanden en promotieperiodes, zoals Black Friday: online winkels verhogen vlak voor de uitverkoop de oorspronkelijke prijs van een product, om het vervolgens sterker af te prijzen. Zo lijkt de aanbieding beter dan ze werkelijk is en dat is illegaal. De tool Inspector Widget zou dat voortaan moeten voorkomen.

Wettelijk gezien moet je in België bij uitverkoop twee prijzen vergelijken: de prijs na de verkoop (namelijk de verlaagde prijs) en de prijs voor de verkoop (zijnde de referentieprijs). De referentieprijs mag de gehele maand vóór de afprijzing niet gewijzigd worden. Zijn er toch verdachte prijswijzigingen in die periode? Dan kunnen inspecteurs van de FOD Economie die onregelmatigheden automatisch opsporen met Inspector Widget.

Inspector Widget zorgt ervoor dat economische inspecteurs meerdere websites tegelijk kunnen controleren en maakt screenshots van de producten die extra controle vereisen. Ook rapporteert de applicatie de productprijzen voor een bepaalde periode, zodat je ze makkelijk kan vergelijken. Zo garandeert de tool veilige en eerlijke online aankopen voor burgers.

Een team van vier studenten ging aan de slag en werkte een geslaagd ontwerp uit voor de transparante online shoppingtool. Voor dit project werkte BOSA niet alleen samen met OSOC, maar ook met de FOD Economie

Tekst op de afbeelding: With this project, we aim to help inspectors in their job to ensure prices advertised online are correctly based on rules and regulations
Onze samenwerking met BOSA en OSOC verliep professioneel en vriendelijk. De studenten en hun begeleiders luisterden naar onze behoeften en ontwierpen een tool die onze dagelijkse werking enorm vereenvoudigt!
Melissa Kekenbosch
FOD Economie

Bekijk de pitch van het team en ontdek meer over het project op de GitHub-pagina.

Hoe gaat het verder?

FOD Economie gaat verder met de ontwikkeling en verbetering van Inspector Widget. Als BOSA kijken we ernaar uit om FOD Economie te blijven ondersteunen bij het beschermen van consumenten.

Pleasant procedures: gebruiksvriendelijke overheidsflows

Bureaucratie is voor veel Belgen een synoniem van ‘complexiteit’. Het is dan ook een feit dat elk kantoor, departement of gemeentehuis in België eigen – soms omslachtige – procedures heeft voor formulieren, vergunningen en allerlei administratieve taken. Dat kan voor burgers verwarrend en zelfs stressvol zijn. De oplossing: de procedures vereenvoudigen en standaardiseren op alle niveaus.

Dat is exact wat we met het project ‘Pleasant procedures’ voor ogen hadden. Het doel: een gebruiksvriendelijke webtool ontwikkelen waarmee overheidsbestuurders en -werknemers hun werkflows makkelijk kunnen stroomlijnen. Zo zou je op een gelijkaardige manier én even vlot een nieuwe identiteitskaart en een bouwvergunning moeten kunnen aanvragen.

Via de nieuwe tool kunnen overheidsmedewerkers procedures aanmaken en publiceren in een intuïtief platform. Dat is zo ingericht dat burgers een makkelijke procedure doorlopen bij elke aanvraag over de verschillende overheidsdomeinen heen.

Opnieuw ging een team van vier studenten met het idee aan het werk. Ze ontwikkelden de eerste versie van een webtool die de vele papieren processen van de overheid digitaliseert. Overheidsprocedures worden op deze manier een stuk toegankelijker: dankzij de intuïtieve werking van het platform moeten burgers maar enkele gegevens aanvullen en dus niet telkens de juiste papieren verzamelen voor hun aanvraag. De tool vereenvoudigt en stroomlijnt het administratieve werk voor burgers en overheidsmedewerkers.

Bekijk de pitch van het team en ontdek meer over het project op de GitHub-pagina.

Hoe gaat het verder?

Pleasant procedures zullen we bij BOSA intern verder testen en valideren voor we het effectief uitrollen voor alle overheidsdiensten. Momenteel is onze ambitie: het project in de toekomst implementeren in het gehele BOSA-systeem. Op die manier willen we al onze procedures voor medewerkers en burgers stroomlijnen.

Tekst op de afbeelding: With this project, we aim to develop a web tool for gov. admins, with which they can design datagathering flows for citizens (procedures)

Making Accessibility Accessible: een toegankelijk stadsplan

Een rolstoel zou je bewegingsvrijheid niet mogen beperken, toch? In realiteit zijn veel openbare plekken jammer genoeg echter niet voorzien op rolstoelgebruik. Let er maar eens op bij je volgende restaurant-, bar- of museumbezoek. Als rolstoelgebruiker is het dan handig te weten welke plekken wél makkelijk toegankelijk zijn.

Tekst op de afbeelding: With this project, we aim to make the world more accessible for wheelchair users and less mobile people
Voor een rolstoelgebruiker is het handig te weten welke openbare plaatsen bijvoorbeeld voorzien zijn van een lift of toiletten op de begane grond.
Robin, 23

Op dit moment bestaat er geen transparant platform voor rolstoelgebruikers om die info eenvoudig te raadplegen. Daarom bedachten we het project: 'Removing obstacles with open Data', een applicatie die plattegronden koppelt aan informatie over de rolstoeltoegankelijkheid van publieke en private gebouwen. De app toont welke ruimtes binnen een gebouw makkelijk bereikbaar zijn met een rolstoel. Bovendien kan je als gebruiker zelf nieuwe informatie toevoegen en bestaande informatie bijwerken.

Alweer stak een team van vier studenten de handen uit de mouwen. Hun doel: zoveel mogelijk gegevens verzamelen over rolstoeltoegankelijkheid en deze voor iedereen beschikbaar maken. Door alle informatie in een OpenStreetMap te bewaren en ook bestaande gegevens te importeren, verzekerden ze dat gebruikers alles in een oogopslag kunnen checken, in plaats van het internet af te schuimen op zoek naar de juiste info.

Bekijk de pitch van het team en ontdek meer over het project op de GitHub-pagina.

Hoe gaat het verder?

Toerisme Vlaanderen pikte het project intussen op en werkt het verder uit op basis van de code van de studenten. Voor ons bij BOSA was het een leermoment: we kijken op een bepaalde manier naar de wereld en staan niet altijd stil bij zaken die voor anderen minder vanzelfsprekend zijn. Die les willen we omzetten in daden: met medewerkers van binnen én buiten BOSA streven we ernaar openbare gebouwen in de toekomst voor alle burgers toegankelijker te maken.

Vier uitdagingen, ontelbare mogelijkheden

Voor BOSA was de samenwerking met OSOC22 een groot succes. We hebben ervan genoten de studenten te zien groeien, niet alleen binnen onze projecten, maar ook als mens. Hen vergezellen op deze ontdekkingsreis was erg inspirerend voor ons.

Bij aanvang van het programma gaf Jack Hamande, Directeur-generaal Digitale Transformatie bij FOD BOSA, de studenten een eenvoudige uitdaging: ‘Maak plezier en lever iets op’ – en dat is exact wat ze deden, samen met alle BOSA-medewerkers en begeleiders.

Voor ons was het leuk te ontdekken hoe de verschillende domeinen van BOSA met elkaar verband houden en op elkaar kunnen inspelen om de beste resultaten te bereiken. We zijn dan ook trots op de projecten die we samen met de studenten hebben neergezet.

Bij BOSA blijven we op zoek gaan naar uitdagingen en problemen die we kunnen oplossen, om van onze overheid een meer inclusieve en mensgerichte organisatie te maken. Het hele jaar door blijven we samenwerkingen aangaan met organisaties en programma’s zoals OSOC, die ons uitdagen verder te kijken en problemen vanuit een nieuwe hoek te benaderen.

Ook zin om volgende zomer je schouders onder zo’n probleem te zetten? Of heb je nu al een uitdaging waarbij je onze hulp kan gebruiken? Neem dan contact op met Fabian (fabian.tilmant@bosa.fgov.be)van ons Transformation & Innovation Team.

Alle pitches van OSOC 2022 op een rijtje? Bekijk ze hier

 

Foto van het OSOC programma

Participant(s)

Bert Jehoul, Fabian Tilmant
FOD BOSA

Publicatiedatum

Deze pagina delen