Cases

Webanalyse: essentieel voor een gebruiksvriendelijke website

Werkenvoor.be analyseerde hun nieuwe website via Matomo.

Meer en meer organisaties ontdekken de voordelen van webanalyse. Door in de cijfers en statistieken achter hun website te duiken, krijgen ze namelijk een beter inzicht in het gedrag van bezoekers. Webanalyse is een prima manier om pijnpunten en ontwerpproblemen in je online dienstverlening op te sporen en je website een stuk gebruiksvriendelijker te maken.

Neem bijvoorbeeld Werkenvoor.be, het jobplatform van de federale overheid. Hun primaire doelstelling: alle vacatures efficiënt invullen. Om die doelstelling te bereiken, wilden ze hun nieuwe website optimaal op bezoekers afstemmen. Daarvoor maakten ze gebruik van Matomo: een open-sourceplatform dat het gedrag van websitebezoekers opvolgt en statistieken genereert over websiteverkeer, bijvoorbeeld over hoelang bezoekers op een bepaalde pagina blijven.

Met de primaire doelstelling in het achterhoofd deed het team van Werkenvoor.be enkele onverwachte ontdekkingen aan de hand van de Matomo-data, waarmee ze hun website verder kunnen verbeteren.

Screenshot van de homepagina van werkenvoor.be

Gezocht: talent voor webanalyse

Werkenvoor.be is het grootste jobplatform voor overheidsjobs in België. Je vindt er een brede waaier aan functies in uiteenlopende domeinen, van IT en communicatie tot gezondheidszorg of economie. Zo’n groot en gevarieerd platform wil diverse profielen aanspreken. Maar om aan de behoeften van de bezoekers te voldoen, is het belangrijk dat je de info overzichtelijk en glashelder weergeeft.

Werkenvoor.be wilde hun nieuwe website optimaal op de noden van hun verschillende bezoekers afstemmen. Dan is webanalyse sowieso een cruciale stap. Webanalyse is dan een manier om het gedrag van bezoekers vast te stellen en te meten. Ze kozen voor Matomo als analysetool.

De eerste uitdaging? Een team van medewerkers samenstellen met voldoende commerciële, technische en communicatieve kennis. Zij zouden de data vanuit Matomo niet alleen moeten ontcijferen, maar vervolgens ook vertalen naar de juiste conclusies en vervolgstappen. Er ontstond een hybride team van communicatie- en IT-collega’s die elkaar mooi aanvulden.

We stelden een team samen met expertise op vlak van data, communicatie en het commerciële, zodat we de gegevens niet alleen correct zouden analyseren maar ook omzetten in de juiste vervolgstappen.
Evelien Longerstay
Werkenvoor.be

Nieuwe inzichten dankzij webanalyse

Dankzij deze webanalyse kwam het team heel wat nieuws te weten. Zo zagen ze bijvoorbeeld dat de meeste van hun bezoekers de website via smartphone verkennen (48%), al wordt de site ook nog erg vaak via desktop geraadpleegd (47%). Conclusie: Werkenvoor.be moet de gebruiksvriendelijkheid voor beide devices in het oog blijven houden.

De belangrijkste ontdekking betrof echter de zichtbaarheid van vacatures. De vacatures op Werkenvoor.be zijn namelijk opgedeeld in een uitgebreid en een beknopter deel. De eerder beknopte lightversie van de vacature is bedoeld om op een behapbare manier een eerste idee te geven over de inhoud. Wie oprecht interesse heeft, kan daarna de volledige versie bekijken en eventueel solliciteren.

Goed idee, maar de heatmaps uit Matomo – gekleurde kaarten die tonen waar op de website bezoekers het meest klikken of kijken – zorgden voor een opvallende conclusie. De tab met de volledige versie van de vacatures wordt namelijk zelden door bezoekers aangeklikt. Ook de cijfers bevestigen dat: slechts 9% van de Nederlandstalige en 11% van de Franstalige bezoekers bekijkt de extra tab. De vermoedelijke reden: het nogal onopvallende design. Bezoekers zien de langere versie simpelweg over het hoofd.  

We maakten voor enkele vacatures een heatmap in Matomo aan, waaruit snel bleek dat heel weinig websitebezoekers op de essentiële tab met extra info klikken. Zo wisten we: die lay-out moeten we bijsturen.
Nathalie Clément
Werkenvoor.be
Screenshot van de heatmap van werkenvoor.be op Matomo

Dit verklaart deels dat er soms kandidaten met een verkeerd profiel solliciteren voor bepaalde vacatures en er regelmatig overbodige vragen gesteld worden over de selectieprocedures. De kandidaten bekeken alleen de beknopte versie en kregen dus niet de complete info over de deelnemingsvoorwaarden en selectiestappen mee. En dat bezorgt de collega’s van Werkenvoor.be een hoop extra werk.

Een lay-out op maat van de sollicitant

Met de belangrijke inzichten uit Matomo zal het team van Werkenvoor.be de nieuwe website bijsturen. Een eerste agendapunt: de lay-out van de beknopte en uitgebreide vacaturetabs aanpakken, zodat ze beter in het oog springen en de tab met de uitgebreide beschrijving visueel uitnodigender is. Ook wil het team nieuwe campagnes voortaan in Matomo beheren. Zo kunnen ze nagaan langs welke kanalen (bijvoorbeeld de nieuwsbrief, LinkedIn of Google ads) de meeste bezoekers op de website belanden.

Zelf ook aan de slag met webanalyse? Lees op onze infopagina waarop je moet letten.

Of neem contact op voor persoonlijk advies.

Participant(s)

Nathalie Clément, Evelien Longerstay
FOD BOSA, Werkenvoor.be

Deze pagina delen