Doel
Diepte-interviews helpen om eindgebruikers - en specifiek: hun gedrag, motivaties en omgeving - beter te begrijpen. Doorgaans zijn de interviews deels gestructureerd: ze hebben een vast onderzoeksthema en vooraf bepaalde vragen, maar die vragen zijn open en worden niet altijd in dezelfde volgorde of even uitvoerig behandeld. Het hoofddoel is namelijk te weten komen wat gebruikers belangrijk vinden, en het ze in hun eigen woorden horen vertellen. Zo krijg je een genuanceerd resultaat waarmee je nieuwe hypothesen kan bevestigen, weerleggen of ontdekken.
We geven enkele tips om diepte-interviews af te nemen, zodat je gebruikers zich vrij kunnen uiten in een setting die vertrouwen schept.
Voorbereiden
- Interviewgids: maak een lijst van vragen die aansluiten bij je onderzoeksvraag. Leidraad nodig? Download hieronder onze interviewgidsen.
- Locatie: bepaal de locatie van het interview, liefst een rustige plek waar respondenten vrijuit kunnen praten.
- Duur: probeer je interview te timen en kom je belofte over timing na (oefen vooraf).
- Rekrutering: let erop dat de geïnterviewden een representatieve steekproef (‘sample’) vormen voor alle doelgroepen.
- Incentive: denk na over wat je respondenten in ruil geeft voor hun tijd en moeite.
Duur oefening
1 uur
Aantal mensen
2 personen maximum
Wat heb je nodig?
- Interviewgids
- Kladbok (papier of digitaal)
- Opnameapparatuur
- Een rustige plek
Uitvoeren
- Introductie: Maak eerst uitgebreid kennis met je kandidaat, zodat deze zich comfortabel voelt. Gebruik open communicatie voor een vertrouwelijke sfeer – zo zal de geïnterviewde makkelijker relevante informatie met je delen.
- Praktische aspecten: Draag niet alleen zorg voor je kanidaat, maar ook voor een fijne en professionele setting. Bereid jezelf vooraf goed voor – van aantekeningen tot opname-appartuur: zorg dat alles klaarstaat.
- Interview afnemen: Maak tijdens het interview gebruik van enkele specifieke technieken, zoals het vermijden van jargon, het stellen van open maar doelgerichte vragen en het toelaten van stiltes. Durf doorvragen, zonder te veel van het onderwerp af te wijken.
- Interview afronden: Je hoeft niet elk interview op exact dezelfde manier te starten of te eindigen. Formuleer bepaalde vragen opnieuw als respondenten niet meteen begrijpen waar je naartoe wil. Probeer zelf aan te voelen wanneer het gepast is om af te sluiten.
Verwerken
Samenvatting en analyse: Maak na elk interview vlak na afloop een samenvatting en breng eventueel het team bij elkaar voor een debrief. Zo kan je samen bepaalde aspecten analyseren.
Rapportering van resultaten: Formuleer je overkoepelende inzichten in een onderzoeksrapport. In zo’n rapport bespreek je de context en aanpak, de belangrijkste ‘learnings’ en vervolgstappen van je onderzoek. Daarnaast voeg je ook bronmateriaal, visuals en ruwe data toe.
Interessant? Download hieronder de informatie als uitgebreide pdf.