Doel
Een digitale strategie beschrijft hoe een organisatie digitale technologieën/oplossingen kan gebruiken om:
- betere diensten te leveren aan zijn gebruikers;
- interne processen te optimaliseren;
- kwaliteitsvolle gegevens te verzamelen die helpen bij het nemen van beslissingen.
De doelstelling van je stakeholder-onderzoek is om de hypotheses te bevestigen die je in de vorige stap of tijdens de kaderactiviteit hebt gedefinieerd.
Voorbereiden
- Zorg voor een volledig overzicht van alle betrokken stakeholders.
- Je digitale strategie is een aanvulling op de organisatorische strategie en moet daarmee in lijn zijn.
- Schrijf de naam van iedere stakeholder op een aparte post-it zodat je deze kunt verplaatsen en groeperen.
- De digitale missie omschrijft je uiteindelijke ambitie voor de digitale transformatie van je organisatie.
Tool notes
Duur oefening
1 uur
Aantal mensen
2 tot 6 personen
Wat heb je nodig?
- Whiteboard
- Post-its
- Markers

Print het onderzoeksplan af en gebruik dit als hulpmiddel om je digitale strategie vorm te geven.
Uitvoeren
- Ten eerste moeten de digitale oplossingen altijd beantwoorden aan de noden van de gebruikers. De gegevens/inzichten zijn noodzakelijk voor gebruikersinzichten en voor de verbetering van de dienstverlening.
- Ten tweede onderbouwen gegevens en betrouwbare analyses de besluitvorming in een digitale overheid. Dat houdt in dat digitale oplossingen moeten helpen om weloverwogen beslissingen te nemen.
- Ten derde, de inclusie en de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening en van interne processen. Als overheid moet je absoluut vermijden dat je gebruikers uitsluit.
- Beschrijf welke indicatoren de realisatie van deze doelstellingen concreter kunnen maken.
- Verduidelijk de rollen en de verantwoordelijkheden van de digitale organisatie. Het digitale kan bijdragen aan het vlotter maken van interne of commerciële processen, maar dat vereist actief bestuur en een bepaalde soepelheid.