Doel
Het doel van deze tool is om deelnemers op een representatieve manier te selecteren of te rekruteren tijdens het voorbereiden van je gesprek, focusgroep of gebruikerstest. Deze tool geeft je een goed zicht op alle informatie en stappen die nodig zijn voor een inclusieve aanwerving en zo vermijd je vooroordelen bij het selectieproces (het selecteren van deelnemers geeft de diversiteit van de bevolking niet goed weer). De tool baseert zich op situationele kenmerken om je rekruteringsproces op te zetten.
Opgelet: de inclusieve rekruteringstool is geen tool voor het organiseren van inclusieve interviews, hij helpt enkel bij het voorbereiden ervan.
Voorbereiden
- Begin met je onderzoeksplan voor te bereiden om zo te weten te komen welke vragen je wilt stellen – de tool vind je terug in het playbook. 'Waarom voeren we dit onderzoek uit?'
- Vervolgens kun je onderzoeksmethodes selecteren met behulp van onze user research methodes selector. 'Hoe gaan we ons gebruikersonderzoek uitvoeren?'
- Nu je weet waarom en hoe je je onderzoek zult uitvoeren, kun je je richten op de rekrutering. Print onze tips voor een inclusieve aanwerving af, en je bent vertrokken!
Duur oefening
1 uur — 1.30 uur
Aantal personen
Het projectteam
Wat heb je nodig?
- Toegang tot mogelijke deelnemers
- Een spreadsheet
- Een rekruteringsbureau
Uitvoeren
- Na het voorbereiden van je onderzoeksplan kun je beginnen met het rekruteren van deelnemers. Het selecteren van gebruikers doe je op basis van gegevens; ofwel met een database van het rekruteringsbureau, ofwel met je eigen gebruikersdatabase. Je moet dus eerst kiezen welke gegevens je zult gebruiken.
- De inclusieve rekruteringstool helpt je om een lijst met meerkeuzevragen op te stellen die je via de telefoon of persoonlijk (bijvoorbeeld via het loket) aan mogelijke deelnemers kunt stellen. Let wel op dat je hen niet de volledige vragenlijst toont! Als je deelnemers selecteert via een online vragenlijst sluit je per definitie de personen uit die je website of applicatie niet bezoeken. De vragenlijst is een goede briefing als je de kans hebt om samen te werken met een rekruteringsbureau.
- Begin met het oplijsten van vaste gegevens die belangrijk zijn voor je project. Bij ieder project moet er gewaakt worden over een goed evenwicht tussen de keuze voor bepaalde deelnemers en hun leefomgeving. Afhankelijk van je onderzoeksdoelen kunnen de leeftijd en de herkomst toegevoegd of aangepast worden als vaste gegevens. Bijvoorbeeld: bij een project voor gepensioneerde personen is de leeftijd minder belangrijk en kan dit vervangen worden door de eenvoudige ja-nee-vraag 'Bent u gepensioneerd?'
- Voeg vervolgens vragen toe over variabele gegevens. Deze gegevens kunnen levenslang veranderen en zijn essentieel om een goed zicht te krijgen op personen die het risico lopen op digitale uitsluiting. De dimensies komen voort uit academisch onderzoek en worden aangepast aan de context van de overheidsdiensten. Voor meer informatie over deze dimensies kun je de brochure 'Digitale inclusie' raadplegen.
- Als je lijst met meerkeuzevragen eenmaal opgesteld is, kun je beginnen met het selecteren van deelnemers. Je kunt de stappen die je zet tijdens de rekrutering bijhouden in een spreadsheet (bijvoorbeeld Excel) gedurende het volledige aanwervingsproces.
- Vervolgens ga je gesprekken organiseren. Onze tips over het organiseren van gebruikersinterviews kunnen je helpen om deze in de beste omstandigheden te realiseren.
Wil je een project opstarten over digitale inclusie of over gebruikersonderzoek? Laat het ons weten! Neem contact op met FOD BOSA, DG DT, Lucie Barthlen: lucie.barthlen@bosa.fgov.be
Verwerken
Om de kwaliteit van je rekrutering te controleren, kun je gebruik maken van de laatste pagina (pagina drie). In het ideale scenario geef je de voorkeur aan een evenwichtige verdeling per criterium. Wanneer dit niet mogelijk is, kun je dit vermelden als een van de beperkingen van je onderzoek en proberen om de nodige gebruikers later bij je project te betrekken om dit verschil te verminderen.