Tools

Stakeholder-dimensies

Stakeholders verschillen onderling, dus hun verwachtingen ook. Een set van tegengestelde kenmerken helpt je om ieders verwachtingen in kaart te brengen én het overzicht te bewaren.

  • Starten
  • Analyseren
  • Ontwerpen
  • Implementeren

Doel

Ze geven meer diepte aan uw inzicht in stakeholders. We beseffen hoe veelzijdig de stakeholders zijn. We richten ons niet op de 'gemiddelde' stakeholder. Je ontwerpt een oplossing voor beide uitersten, om het best mogelijke resultaat te bereiken.

Voorbereiden

Deze tool is het logisch vervolg op een stakeholder map en de macht/interesse-matrix. Je hebt geen voorbereiding nodig.

Tool notes

Duur oefening
2 uur

Aantal mensen
3 tot 6 personen

Wat heb je nodig

  • Whiteboard of flipchart
  • Markers
Stakeholder-dimensies
Stakeholder dimensies tijdens trainingsessie stakeholder management

Uitvoeren

  1. Teken een aantal pijlen (groot genoeg zodat iedereen kan meekijken), zodat je aan elke pijlpunt het extreem kan benoemen en boven de pijl een titel kan schrijven.
  2. Bepaal welke stakeholder-dimensies een belangrijke invloed uitoefenen op je project. Van elke dimensie formuleer je de twee uitersten.
  3. Maak realistische combinaties van de dimensies die erg verschillende of zelfs extreme stakeholders vormen en benoem ze. Probeer elk uiterste minstens één keer aan bod te laten komen.
  4. Gebruik één kleur per combinatie en geef deze combinatie een naam.

Verwerken

Je kunt deze extreme profielen of dimensies gebruiken bij het uitnodigen van deelnemers voor co-creatie-sessies of bij het rekruteren van deelnemers voor je gebruikersonderzoek.

Was deze informatie nuttig?

Deze pagina delen