Wat is een prototype?
Prototyping wordt gebruikt om je concept te evalueren aan de hand van één of meerdere gebruikerstesten. Hierdoor kan je jezelf in de uiteindelijke oplossing van je toekomstige dienst verplaatsen, terwijl je de mogelijkheden en gebreken verkent. Afhankelijk van je behoeften kun je verschillende soorten prototypes ontwikkelen.
Op deze pagina vind je antwoorden op de volgende vragen:
- Wat zijn de verschillende soorten prototypes?
- Waarom prototyping?
- Hoe ga ik aan de slag met prototypes?
Wat zijn de verschillende soorten prototypes?
Papieren mock-up
Met de hand getekende prototypes op papier zijn de gemakkelijkste manier om een prototype vorm te geven en te testen. De opeenvolging van schermen worden zo eenvoudig gevisualiseerd.
Interactief prototype
Wireframing en klikbare modellen zijn digitale schetsen van je interfaces. Hiermee kun je de opeenvolging van gebruikersgedrag op een realistische manier testen en in detail zien wat veranderd moet worden.
Storyboard
De storyboard-oefening stelt je in staat de realiteit van de gebruiker te koppelen aan interface-acties. Een storyboard bestaat uit een reeks van illustraties of beelden die de gebruikerservaring weergeven. Het kan ook de back-endprocessen beschrijven die nodig zijn om de gebruikerservaring te kunnen leveren.
Waarom prototyping?
Concretiseer je idee
Het is niet altijd gemakkelijk om een idee louter met woorden over te brengen. Prototypes maken het tastbaar.
"Door te tekenen vond ik verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem."
Informeer je oplossing
Het testen van prototypes is van cruciaal belang: zo informeren eindgebruikers je over de definitieve oplossing. Zonder deze informatie kun je nooit zeker zijn dat je project zal slagen.
"De deelnemers aan de test stuitten op moeilijkheden die ik helemaal niet had voorzien.”
Snel te realiseren
Prototyperen en testen hoeft niet duur of traag te zijn. Stem de schaal en ambitie van je prototype af op je middelen.
"We besloten papieren modellen te scannen en ze te testen, het was snel en gemakkelijk!"
Iteratieve verbeteringen
Dankzij de verschillende cycli verdiep je de kennis van je publiek, waardoor je met meer zekerheid kunt communiceren en bereid je de adoptie door de eindgebruikers voor.
"Het is krachtig om echte gebruikers te laten reageren in plaats van alleen te rapporteren over interne vooruitgang."
Een cultuur van experimenteren
Prototyping zorgt voor een cultuur van experimenteren waarin van fouten wordt geleerd en deze zelfs worden gevierd.
"Het is een uitdaging om voor de eerste keer door een prototyping-proces te gaan, maar het is het waard."
Risico verlagen vanaf het begin
Prototypes geven je de kans om opties te testen zonder dat je grote risico's loopt.
"Het is altijd ingewikkeld om nieuwe dingen op te zetten. Prototypes stellen je in staat te innoveren zonder risico's te nemen.”
Hoe ga ik aan de slag met prototypes?
Beschrijf je onderzoeksplan
We maken geen prototypes om prototypes te maken. Prototyping helpt ons om ideeën in verschillende stadia te testen. Alvorens prototypes te maken, is het belangrijk de hypothese neer te schrijven die je wilt testen en met wie. Hierdoor krijg je een beter idee over wat je gaat prototyperen en hoe.
Maak je prototype en protocol
Nu het duidelijk is waarom je het prototype maakt, kan je het gaan bouwen. Naast het eigenlijke prototype dat moet worden getest, kan je nu een protocol opstellen dat je test beschrijft in de vorm van een scenario: wie zegt en doet wat en wanneer. Je kan dan een eerste test organiseren met een vrijwilliger om te zien of je (technische) opzet werkt en of je instructies en vragen duidelijk zijn.
Voer de testen uit
Elke gebruikerstest volgt een vast stramien zoals beschreven in het protocol, waarbij je de gebruiker in een individuele sessie een aantal taken laat uitvoeren. Tijdens de test is het belangrijk om neutraal te blijven. Vraag de deelnemer om hardop te denken en commentaar te geven op wat hij of zij ziet, doet en denkt.
Acties distilleren
Vervolgens probeer je algemene ideeën te formuleren uit de verschillende testen. Deze inzichten geven antwoorden op je hypotheses of beschrijven onverwachte bevindingen. Binnen je team kan je acties prioriteren op basis van hun belang voor gebruikers en hun haalbaarheid. Voel je vrij om andere open vragen op te sommen die je later zou willen testen.