Playbook

Webanalyse

Hoe doe je aan webanalyse?

Een betere gebruikerservaring voor jouw website? Begin met webanalyse: gebruik bezoekersgegevens om hun ervaring van je website of applicatie te verbeteren.

Wat is webanalyse precies?

Stel: je wilt winst maken met het limonadekraam in je voortuin. Om meer limonade te verkopen, is het handig te weten hoeveel mensen er langskomen, hoeveel limonade ze kopen en wat hen beïnvloedt om al dan niet te kopen. Webanalyse werkt op dezelfde manier, maar dan voor websites. Het helpt bij het onderzoeken van onder andere:

  • het aantal websitebezoekers,
  • welke pagina's ze bekijken,
  • hoeveel van hen een actie uitvoeren, zoals zich inschrijven voor je nieuwsbrief.
Computerscherm met webanalysecijfers.

Waarom doe je aan webanalyse?

Webanalyse helpt om gebruikersgedrag op je website te analyseren en te vergelijken met je doelstellingen dankzij concrete cijfers, wat mogelijke ontwerpproblemen en pijnpunten onthult. Als voorbijgangers bijvoorbeeld even stoppen bij je limonadekraam maar niets kopen, is er een pijnpunt in je verkoopproces. Is de prijs niet aantrekkelijk of ontbreekt er informatie over je aanbod?

Webanalyse geeft je dus waardevolle inzichten om je website en marketingcampagnes te optimaliseren. Combineer het met kwalitatieve methodes (zoals diepte-interviews met gebruikers of marktonderzoek) om de tevredenheid van je bezoekers te verbeteren.

Hoe start je met webanalyse?

Definieer eerst de metrieken die relevant zijn voor je organisatie: ze helpen je te begrijpen of gebruikers op de verwachte manier interageren met je website. Je kan bijvoorbeeld meten hoeveel gebruikers op een knop zoals ‘registreren voor deze opleiding’ klikken.

Groepeer dan je metrieken op basis van de user journey om het verwachte gedrag van gebruikers te koppelen aan de aandachtspunten die je wilt monitoren. Zo een user journey bestaat uit vijf fasen: algemeen gebruik, verkeer, betrokkenheid, conversie en retentie.

Een vrouw gebruikt haar telefoon

Leg eerst de metrieken vast waarmee je kan meten hoe gebruikers zich gedragen op je website. Bezoeken gebruikers je website bijvoorbeeld vanop hun telefoon of laptop?

Herinner je je het limonadekraam? Een algemene gebruiksmetriek zou laten zien hoeveel potentiële kopers te voet, per fiets of met de auto langs je kraam komen. Met deze informatie kan je een fietsenrek plaatsen of parkeergelegenheid aanbieden.

Email-notificatie op een gsm

Hierna kijk je naar de volgende stap in de user journey: verkeer. Dit type metriek laat zien hoe een gebruiker je website terugvindt, bijvoorbeeld via een zoekmachine, de nieuwsbrief of een advertentie. Het is goed om te weten waar je bezoekers vandaan komen voor doelgerichte, toekomstige inspanningen.

In het geval van het limonadekraam zou een verkeersmetriek bijvoorbeeld meten uit welke stad de mensen komen die langs je limonadekraam passeren. Wonen ze in dezelfde straat als jij? Zijn ze door iemand uit een andere buurt aanbevolen?

Iemand houdt zijn mobiele telefoon in de hand en op de mobiele telefoon verschijnen icoontjes voor "vind ik leuk" en "commentaar".

De volgende stap van de user journey, betrokkenheid, meet het gedrag van je gebruikers op de website, bijvoorbeeld: 

  • Paginaweergaves geven het aantal keren weer dat een specifieke pagina wordt bezocht en dus hoe populair ze is. 
  • Bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de website verlaat na slechts één pagina te bekijken. Een hoog bouncepercentage kan duiden op problemen, zoals een verwarrende lay-out met te veel tekst. 
  • Tijdsbesteding meet hoelang gebruikers op je website of een specifieke pagina blijven tijdens een bezoek. Een lange tijdsbesteding kan zowel positief als negatief zijn, afhankelijk van het doel van de pagina. 

Om de betrokkenheid op je website te analyseren, kan je ook clickmaps of heatmaps gebruiken: die tonen op welke pagina's, knoppen of links er het meeste geklikt wordt.

Een vrouw doet een online aankoop

Conversie treedt op wanneer een gebruiker een specifieke actie voltooit. Je kan meten hoe succesvol je website is in het behalen van je doelstellingen aan de hand van conversieratio's of gebruikersstromen.

In het geval van je limonadekraam is een simpel voorbeeld van een conversie: iemand die een bekertje limonade koopt. Er zijn echter ook andere conversies mogelijk, zoals het achterlaten van een telefoonnummer om op de hoogte te blijven van je nieuwe smaken.

Een persoon bekijkt cijfers op zijn laptop.

Tot slot kan je metrieken voor behoud (of retentie) definiëren die tonen hoe vaak gebruikers terugkeren naar je website, met name voor de online diensten waarvoor ze moeten terugkomen om acties te voltooien of toegang te krijgen tot informatie. Je kan er gebieden mee identificeren waar gebruikers vastlopen en verbeteringen aanbrengen om het proces te stroomlijnen. Over het algemeen worden gegevens voor behoud over een langere periode geanalyseerd.

Een meting voor behoud bij je limonadekraam zou laten zien hoe vaak een koper terugkeert. Wanneer je weet wie vaak langskomt en wie niet, kan je degenen die wel komen belonen en degenen die dat niet doen helpen of overtuigen. 

Hoe interpreteer je een webanalyse?

Deel data overzichtelijk op

Gegevens opdelen in verschillende segmenten (zoals gebruikersdemografie) helpt je om de inhoud van je website of marketingstrategie af te stemmen op specifieke groepen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat gebruikers van verschillende leeftijden andere voorkeuren hebben. Je kan gegevens ook segmenteren op basis van kanalen (zoals zoekmachines of sociale media), zodat je weet langs welke weg het meeste verkeer naar je website komt en welke platformen waardevol zijn qua betrokkenheid en conversies. Door gegevens te segmenteren op basis van apparaten, browsers en technologie, begrijp je beter hoe gebruikers interageren met je diensten. Misschien gebruiken burgers in stedelijke gebieden daarvoor bijvoorbeeld vaker hun smartphone dan burgers op het platteland?

Definieer wat ertoe doet

Vertrouw niet alleen op ‘ijdelheidsstatistieken’ zoals het aantal volgers op sociale media of paginaweergaven. Richt je liever op statistieken die direct verband houden met je Key Performance Indicators (KPI’s), zoals het delen van content op sociale media of het openingspercentage van je nieuwsbrief. Voor content-based websites zijn enkele relevante KPI's: scroll-diepte om de betrokkenheid bij de inhoud te meten, verwijzingsverkeer om te zien hoeveel bezoekers via externe bronnen naar je website komen, en doorklikratio om te zien hoeveel bezoekers op een link klikken of bijvoorbeeld een pdf van je website downloaden.

Focus niet alleen op webanalyse

Hoewel webanalyses waardevolle inzichten bieden, mogen ze niet de enige bron zijn om de gebruikerservaring van je website te testen of conclusies te trekken. We raden je aan om aanvullende gegevensbronnen te gebruiken, zoals gebruikerstests en enquêtes. Beter nog: vul je gegevens aan met kwalitatieve feedback van gebruikers of benchmarking. Ten laatste, analyseer trends en patronen in langdurige data om inzichten te verkrijgen die mogelijk niet meteen zichtbaar zijn. Door dezelfde statistieken over een langere periode te analyseren, zie je de evolutie van gebruikersgedrag.

Zelf je website verbeteren met webanalyse?

We raden je aan om webanalyse toe te passen op alle essentiële interactiepunten van je website en de inzichten die je verkrijgt te integreren in je ontwerpproces. Door regelmatig aan webanalyse te doen, zorg je ervoor dat je website altijd optimaal afgestemd blijft op de veranderende behoeften van je gebruikers en de doelstellingen van je organisatie.

Als je zelf je website wilt verbeteren met webanalyse, dan helpen onze tools je op weg: