Tools

Stakeholder interviews

In stakeholder interviews bespreek je verwachtingen, prioriteiten en mogelijke risico s met cruciale stakeholders.

  • Starten
  • Analyseren
  • Ontwerpen
  • Implementeren

Doel

Het doel van een analyse van de behoeften van stakeholders is om u te helpen hun verwachtingen, prioriteiten en potentiële risico s beter te begrijpen.

Het resultaat is een rijk en genuanceerd geheel dat u in staat stelt nieuwe veronderstellingen te bevestigen, te ontkennen of te ontdekken. Er zijn verschillende methoden, hier volgen enkele tips voor het voeren van één op-één interviews, zodat belanghebbenden zich kunnen uiten in een omgeving van vertrouwen.

Voorbereiden

  • Bepaal doelgroepen met specifieke behoeften.
  • Stel een interviewgids op die is aangepast aan elke geïdentificeerde gebruikersgroep.
  • Interview de gebruikers in hun vertrouwde omgeving, zij zullen zich comfortabeler voelen.
  • Verdeel de rollen, maximaal 3 personen, om de deelnemers niet af te schrikken
Tool notes

Duur oefening
1 uur 

Aantal mensen
2 personen maximum

Wat heb je nodig?

  • Interviewgids
  • Kladblok (papier of digitaal)
  • Opnameapparatuur
  • Een rustige plek
persoon werkend aan laptop met geprinte tool naast zich
Print de tips af en gebruik ze als geheugensteuntje tijdens het voorbereiden van je stakeholderonderzoek

Uitvoeren

  1. Voorbereiden: Definieer de stakeholdersgroepen die een andere impact op je project hebben om zo een interviewgids met aangepaste vragen op te stellen.
  2. Stel jezelf voor: Het team voorstellen, vermelden dat het interview vertrouwelijk is en de deelnemer voldoende aandacht geven, is essentieel voor een vlot verloop van het interview.
  3. Vragen stellen: Bij het stellen van transparante en niet gerichte vragen is het een goed idee om een onderscheid te maken tussen de interne sterke en zwakke punten binnen hun organisatie en de waargenomen externe kansen en bedreigingen.
  4. Luisteren: Het is van essentieel belang de deelnemer de tijd te geven zich uit te drukken, hem te laten nadenken, zijn non verbale communicatie te observeren om de onderliggende redenen voor zijn keuzes te ontdekken.
  5. Debriefen: Een goed interview eindigt met een teamvergadering waarin je de notities en uitspraken analyseert en naar de audio opname luistert. Zo krijg je een algemeen beeld van alle elementen.

Verwerken

Vervolgens ga je aan de slag om overkoepelende inzichten te formuleren (patronen uit de verschillende interviews). Deze inzichten bieden een antwoord op je hypotheses en onderzoeksvragen of beschrijven onverwachte ontdekkingen.

Was deze informatie nuttig?

Deze pagina delen